Gepost op

Für wie eigenlijk?

Is de Für Elise eigenlijk van Beethoven? Luca Chiantore heeft in zijn artikel volgens veel internetbronnen een overtuigend punt dat de muziek van Für Elise niet van Beethoven zou zijn, maar van een musicoloog die in 1867 het werk van Beethoven bestudeerde en een handschrift van Beethoven (dat voor ons verloren is gegaan) heeft uitgeschreven in een stijl die meer gangbaar is in zijn tijd dan in de tijd van Beethoven.

Omdat zijn betoog op het internet nogal is ingekort, heeft hij wel een nuance aangebracht:

Dear Internauts,

Since 13th October, 2009, the Internet and the media of many countries have mentioned my name in connection with a number of statements which I feel I should qualify. According to reports which have spread with astonishing alacrity, I have claimed to prove that the famous piano piece known as “Für Elise” was not written by Ludwig van Beethoven. In fact, what I argue in my doctoral thesis is that Beethoven might not have been the person who gave the piece the form that we all know today. (…) However, at this stage the debate has become so oversimplified that I cannot subscribe to many of the affirmations that have been attributed to me. (bron)

Dat is niet de enige vraag die open staat bij dit werk. Want wie is eigenlijk die Elise? En waarom heeft hij een werk voor haar geschreven?

Uit wikipedia:

Het is niet zeker wie “Elise” was. De populairste theorie is dat Beethoven zijn werk oorspronkelijk “Für Therese” getiteld had, naar Therese von Malfatti, de dochter van een Weense dokter die op dat moment in het middelpunt van Beethovens aandacht stond. Toen het stuk na zijn dood gepubliceerd is, is het mogelijk dat het in zijn beroemde slechte handschrift gelezen is als “Für Elise”.

Een andere mogelijkheid is dat Elise één van zijn vele pianostudentes was.

Een ander verhaal is dat het gaat om Elisabeth de Robiano.

Nu zou blijken dat het hoogstwaarschijnlijk gecomponeerd werd voor de sopraan en operazangeres Elisabeth Röckel.

Geef een reactie